Gabinet Rehabilitacji Dzieci i Dorosłych

Integracja sensoryczna

Jest to metoda terapeutyczna, której celem jest poprawa odbioru i przyswajania bodźców płynących ze środowiska. Zazwyczaj informacje ze zmysłu wzroku, słuchu, czucia głębokiego, dotyku, smaku oraz węchu docierają do nas podświadomie. Nie myślimy o tym, które z nich są dla nas ważne, a które mniej. To nasz mózg robi selekcję wszystkich wrażeń i łączy je w całość. Nasza odpowiedź również jest intuicyjna. Patrząc na lecącą do nas piłkę nie myślimy o tym w jaki sposób ustawić konkretne części ciała, by ją złapać. Mózg zbiera informacje ze zmysłu wzroku, ocenia odległość i naszą pozycję. Podpowiada nam co zrobić, aby to się udało. 

Niektóre dzieci mają problem z prawidłowym przetwarzaniem informacji napływających ze środowiska. Każdy docierający do nich bodziec działa w tak samo dużym stopniu. Powoduje to szybkie zmęczenie układu nerwowego. Podczas przykładowej próby łapania piłki mogą działać inne, nieistotne w tym momencie czynniki. Może to być hałas, ruch innych osób, czy też nierówne podłoże na boisku szkolnym. Dziecko gubi się w nadmiarze informacji, nie jest w stanie skupić się na jednej konkretnej czynności. Terapia metodą Integracji Sensorycznej pomaga dzieciom nauczyć się prawidłowego reagowania na wszystkie napływające bodźce. Polega na stopniowym angażowaniu kilku narządów zmysłów podczas rozmaitych ćwiczeń ruchowych. Uczy prawidłowej selekcji informacji - wyciszania i pomijania tych mniej istotnych oraz prawidłowego reagowania i wykorzystywania tych ważnych dla danej czynności. 

Certyfikowany terapeuta SI ocenia funkcjonowanie dziecka na podstawie Kwestionariusza Rozwoju Sensomotorycznego, szeregu Testów Południowo-Kalifornijskich oraz prób Obserwacji Klinicznej. Na podstawie takiej oceny przygotowuje indywidualny plan pracy z dzieckiem. W ramach zajęć wykorzystuje się często formę zabawową oraz różne przybory i przyrządy. Są to: sprzęt podwieszany, ścianki wspinaczkowe, tory przeszkód oraz wiele zabawek sensorycznych i edukacyjnych. Poprzez ćwiczenia dążymy do prawidłowej integracji bodźców płynących ze środowiska. Dzięki formie zabawowej zajęcia są bardzo atrakcyjne dla dzieci.